Årets generalforsamling ble avviklet 22. april 2020, med vedtak og valg av nytt styre. Øystein Thorup ønsket velkommen i sin siste dag som styreleder. Les mer her om det nye styret. Se det faglige programmet med bland andre kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H), byutviklingsbyråd Rasmus Reinvang (MDG), og Geir Pollestad (Sp) i debatt om eiendomsbransjens bærekraftambisjoner.

Logg inn til høyre for å se innleggene

Logg inn til høyre for å se presentasjone

Innlogging for medlemmer

Hvis du jobber i en av våre medlemsbedrifter, kan du registrere deg for å få tilgang til kontraktsmalene og andre låste dokumenter. Klikk her for å registrere deg som bruker.

Innlogging for eksisterende brukere

Logg inn under for å se opptak

Logg inn under for å se presentasjone

Innlogging for medlemmer

Innlogging for eksisterende brukere

Faglig program og debatt

Renate Straume i Varig bærekraftssoftware var førstedame på programmet om å benytte teknologi for å nå bærekrafts­målene. Hennes budskap var bl.a. å ikke være redd for å sette i gang selv om det ikke er perfekt. Det finnes noe for alle og eiendomsbransjen vil som kjøper ha en stor mulighet å påvirke teknologien.

Etterpå fikk vi innlegg fra Isak Oksvold i Møller Eiendom og Jennifer Lamson i Höegh Eiendom med tema Bruk bestillermakten – still klimakrav til leverandørene.

Tone Tellevik Dahl åpnet så debattdelen om bransjens bærekraftambisjoner. På scenen var kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H) samt byutviklingsbyråd Rasmus Reinvang (MDG), og Geir Pollestad (Sp) som var med på Zoom. De tre politikerne hadde hvert sitt innledende innlegg og etterpå ledet bransjesjef i Norsk Eiendom Naomi Ichihara Røkkum politikersamtalen med tema Pisk og gulrot til den skjulte klimakjempen.

Litt om året som gått og planer for 2021

Norsk Eiendom har lagt et vellykket år bak seg med økt synlighet og gjennomslag. Særlig under koronapandemien har foreningen vært det viktigste talerøret for eiendomsbransjen.

I 2020 passerte vi 240 medlemmer. De viktigste hendelsene har vært:

• Bærekraft i tre dimensjoner (økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft)
  • Bokvalitet – kvalitetsrose
  • Arbeid med sirkulærøkonomi
  • Veikartet er fortsatt relevant med mange nye tilslutninger

Flere glimt fra 2020 omfatter synlighet og gjennomslag, skatt på eiendom, planprosesser, rekkefølgekrav og utbyggingsavtaler, koronapandemien samt digitalisering.

Foreningens virksomhet hviler på næringspolitikk, bransjeutvikling og medlemsservice. Vi jobber med å utvikle hele organisasjonen gjennom Internkontroll og ansvarlig virksomhetsstyring, Utvidelse og endringer i administrasjonen gjennom f.eks. å utvide staben med Sven Rivertz som juridisk fagsjef. Foreningen skal være mindre personavhengig og vi jobber for et økt internasjonalt nettverk.

I 2021 fortsetter pandemien, men hovedaktivitetene dominerer. Årets satsningsområder er synlighet og gjennomslag, bransjevikling og organisasjonsutvikling.

Hvordan vi jobber med synlighet

• Økonomisk bærekraft gjennom den nylig publiserte skatterapporten, MVA på offentlig infrastruktur og effektive planprosesser.
  • Miljømessig bærekraft gjennom strakstiltakene til myndighetene og sirkulærøkonomi.
  • Sosial bærekraft gjennom bokvalitet og en tredje boligsektor.
  • Vi vil være synlige generelt gjennom høringer og oppspill til valget 2021.
  • På medlemssiden satser vi på medlemsservice, medlemsbesøk, kompetanseheving og verving.
  • Bransjeutvikling gjennom de tre bærekraftområdene, gjennom omdømmearbeid, digitalisering, effektive planprosesser og representasjon og samarbeid.

Øystein Thorup, Christine Kahrs og Salman Saeed går ut av styret

Etter den formelle delen snakket Øystein Thorup litt om sine seks år i Norsk Eiendoms styre.

– Det har vært en utrolig spennende periode for min del. Det er vemodig, man blir glad i Norsk Eiendom og menneskene, sa han.

Tone Tellevik Dahl takket avtroppende styreleder: – Du har jo vært styreleder ett år på overtid. Da jeg skulle tiltre i juni i 2020 fant vi ut at det ikke var klokt å skifte ut både administrerende direktør og styreleder samtidig. At du ble igjen et ekstra år var utrolig bra og har gitt meg en trygghet, sa hun.

Ny styreleder Stig Bech deltok via Zoom: – Jeg har hatt to års læretid sammen med Øystein, og det har vært en god skole. Etter møte med Øystein har jeg samlet 25 punkter i «Øysteins bibel» å jobbe videre med de nærmeste årene, og er klar til å fullt ut forvalte Øysteins og tidligere styreleders verv, sa Bech og hadde også noen ord direkte til Øystein Thorup: – Du har evnen i tillegg til å være stødig, klok og balansert, også nytenkende og visjonær. Du har bidratt til å bygge organisasjonen til det den er i dag med politisk engasjement, størrelse, felter for fokus og hele den pakken som vi forbinder med Norsk Eiendom.

Øystein Thorup takket de avtroppende styremedlemmene Christine Kahrs og Salman Saeed, og sa litt om hva de har representert via sine innfallsvinkler. – Christine har bidratt enormt fra sin bedrift og sitt syn i Bergen, Hun har så mange felt hun brenner for. Og når Salman kom inn sa han at han ville «forstyrre etablissementet» og som en ung og superenergisk person har han bidratt med mange gode innspill og virkelig vært en del av styret, sa Thorup og avsluttet årets generalforsamling.

Vedtak

Følgende saker i tillegg til nytt styre ble vedtatt: Årsberetning og regnskap for 2020; Budsjett og arbeidsplan for 2021; Økning av kontingent for første gang siden 2017 med ca 5%; Valgkomite og revisor.

Kommende arrangementer

Fremtidens byer på Evolve Arena